Sunday, November 25, 2007

ΑΦΙΕΡΩΜΑ-ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ

Αγιο Ορος:Εκει που τα λογια ειναι οσα πρεπει και σοφα,εκει που ο χρονος μοιαζει να εχει σταματησει στα πολυ παλια χρονια.Εκει που η πιστη ειναι διαχυτη,εκει που η αγαλλίαση σου διαπερναει την καρδια και γαληνευει την ψυχη.Εκει που οι Θειες και μελωδικες ψαλμωδιες των Αγιορειτων Πατερων γεμιζουν τον αερα,σε συνδυασμο με το υπεροχο αρωμα του θυμιατου ευωδιές Θειες.Αγιο Ορος.Εκει που ασκητευουν μοναχοι κατω απο αντιξοες συνθηκες,μεσα σε σπηλαια χωρις ηλεκτρικο καν.Μονο με πιστη στον Θεο και προσευχη και νηστεια,καθως και μελετη των Γραφων και αλλων Ιερων βιβλιων.Ερχομενος κανεις με το καραβακι και κοντευοντας στο Αγιον Ορος αισθανεται ηδη την κατανυξη αυτου του Αγιου τοπου να τον πλημμυρίζει.Βαδιζοντας στα στενα του μονοπατια συναντα κανεις πολλα Ξωκλησσια αφιερωμενα σε διαφορους Αγιους.Πολλα ασκητηρια προσσεγιζονται μοναχα κατεβαινοντας αποκρυμνα μονοπατια με την βοηθεια αλυσιδων και απο κατω σου να χασκει ο γκρεμος.Ας"μεταφερθουμε"τωρα για λιγο στο Αγιο Ορος να νοιωσουμε και εμεις αυτη την Θεια κατανυξη: ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ 1: ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ 2: ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ-ΜΟΝΗ ΕΣΦΙΓΜΕΝΟΥ(ΤΗΣ ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ): ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ-ΜΟΝΗ ΕΣΦΙΓΜΕΝΟΥ(ΚΟΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ): ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ-ΨΑΛΜΟΣ 113: AΓΙΟΝ ΟΡΟΣ-ΨΑΛΜΟΣ 50: ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ-ΟΙ ΑΙΝΟΙ: ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ-ΧΕΡΟΥΒΙΚΑ-ΗΧΟΣ ΠΡΩΤΟΣ ΠΛΑΓΙΟΣ 1: ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ-ΧΕΡΟΥΒΙΚΑ-ΗΧΟΣ ΠΡΩΤΟΣ ΠΛΑΓΙΟΣ 2:

Saturday, November 17, 2007

ΕΔΩ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ,ΕΔΩ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ!!!!!

Σημερα το blog ειναι αφιερωμενο στα ΑΔΕΛΦΙΑ ΜΑΣ που εδωσαν τη ζωη τους για να ειμαστε εμεις σημερα ελευθεροι.Σημερα λοιπον θα δουμε τι εγινε στο Πολυτεχνειο στις 17 Νοεμβριου 1973,αλλα ποτε μα ποτε μην ξεχνατε ΑΔΕΛΦΙΑ:ΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΖΕΙ,ΑΥΤΟ ΜΑΣ ΟΔΗΓΕΙ!!ΚΑΤΩ Ο ΦΑΣΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΑΘΕ ΤΙ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΑΣ!!!(Στο σημειο αυτο θελω να καταγγειλω τον προισταμενο μου γιατι ειναι ΦΑΣΙΣΤΑΣ!Προχθες ειχα πει σε μια συναδελφο να αλλαξουμε ποστο γιατι ηθελα να ειμαι εγω στη Στουρναρη για να ρωτησω κατι τα παιδια στο Πολυτεχνειο.Η κοπελα ενημερωσε τον προισταμενο αλλα η αλλαγη ουδεποτε εγινε και το μεσημερι που πηγα στο γραφειο για να σχολασω μου λεει με φανερο εκνευρισμο:Εμαθα οτι ηθελες να πας στο Πολυτεχνειο,ειναι αληθεια?Ναι-απαντω-για να ρωτησω κατι τα παιδια που ειναι εκει.ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΣΟΥ?ΝΑ ΤΟΥΣ ΜΟΙΑΣΕΙΣ?Με ρωτησε.Δεν του απαντησα για να μη χασω τη δουλεια μου.Αλλα μεσα απο εδω σου απανταω ΦΑΣΙΣΤΑ!:ΜΑΚΑΡΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΕΜΟΙΑΖΑ ΚΑΙ ΝΑ ΜΟΥΝΑ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ,ΠΑΛΙΟΦΑΣΙΣΤΑ!!!ΚΑΤΩ Ο ΦΑΣΙΣΜΟΣ!!ΖΗΤΩ ΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ!!ΖΗΤΩ Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ!!ΚΑΤΩ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΑΣ!Παμε τωρα να δουμε τι εγινε τοτε: ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ 1: ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ 2: ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ 3: ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ 4: ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ 5: ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ 6Α: ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ 6Β: ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ 6Γ:

Friday, November 16, 2007

ΑΦΙΕΡΩΜΑ:ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ

Παραμονη του Πολυτεχνειου σημερα,αρα κι εγω πρεπει να ποσταρω αναλογα...Οποτε σημερα επελεξα να κανω αφιερωμα στα τραγουδια του Πολυτεχνειου.Παμε λοιπον να τα ακουσουμε! Το σφαγειο(Γραμμενο για τον αημνηστο Ανδρεα Λεντακη,που επι χουντας ειχε φαει πολυ ξυλο.Ερμηνεια:Αντωνης Καλογιαννης,βιντεο-ντοκουμεντο 1974): Το γελαστο παιδι(Ερμηνεια Μαρια Φαραντουρη,διευθηνση ορχηστρας:Μικης Θεωδορακης,βιντεο-ντοκουμεντο 1974) Ποιος δε μιλα για την Λαμπρη-Βιντεο-ντοκουμεντο 1974(Ερμηνεια Μαρια Φαραντουρη-διευθηνση ορχηστρας Μικης Θεωδορακης): Της δικαιοσυνης ηλιε νοητε(Ερμηνεια Γρηγορης Μπιθικωτσης): Ενα το χελιδονι(Ερμηνεια-Γρηγορης Μπιθικωτσης): Κι εσυ λαε βασανισμενε,μην ξεχνας τον Ορωπο-Βιντεο ντοκουμεντο 1974(Ερμηνεια:Μικης Θεωδορακης): Μπηκαν στην πολη οι οχτροι-Βιντεο ντοκουμεντο 1974(Ερμηνεια-Νικος Ξυλουρης): Kαι μην ξεχναμε:ΚΑΤΩ Ο ΦΑΣΙΣΜΟΣ-ΚΑΤΩ ΚΑΘΕ ΤΙ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΑΣ!!!ΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΖΕΙ,ΑΥΤΟ ΜΑΣ ΟΔΗΓΕΙ!!!

Wednesday, November 14, 2007

ΑΦΙΕΡΩΜΑ:ΜΑΝΟΣ ΛΟΙΖΟΣ

Μερες που ερχονται(Σαββατο 17/11:Πολυτεχνειο),ειπα σιγα-σιγα να μπω στο κλιμα των ημερων κι εγω.Μερος Α)Βιογραφικο: Μάνος Λοΐζος

( Αλεξάνδρεια 1937 - Μόσχα 1982 )

Ο Ρωμανός ο Μελωδός, σημάδεψε την Βυζαντινή ΄Υμνογραφία αιώνες πριν. Ο... Μάνος ο Μελωδός, σημαδεύει την Yμνογραφία του ΄Ελληνικού τραγουδιού, δεκαεφτά χρόνια μετά τον αιφνίδιο θάνατο του, αφήνοντας παρακαταθήκη, τραγούδια αξέχαστα: Ολα σε θυμίζουν, Σ΄ ακολουθώ, Το ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας, Ο Δρόμος, Σεβάχ ο Θαλασσινός, Τζαμάϊκα...

Ο Λοΐζος, χωρίς σπουδές μουσικής, αυτοδίδακτος σχεδόν, φτιάχνει τα πρώτα του τραγούδια αρχές του ΄60, παρατόντας σπουδές, (άλλοτε Φαρμακευτικής άλλοτε Αν. Εμπορικής) στη μέση, αν και ο λόγος που, ο 17χρονος ήρθε στην Αθήνα από την Αλεξάνδρεια, ήταν αυτός.

Ο Λοίζος, ως γνήσιος ΄Ανατολίτης, επιλέγει την κιθάρα του, τις παρέες της εποχής του ΄60, ( Σαββόπουλος, Ρασούλης, Λ. Παπαδόπουλος κ.α.), τον έρωτα για τη ζωή, και την ενασχόληση με τα κοινά, σε μια εποχή που έπρεπε να αποφασίσεις ...με ποιούς θα πας και ποιούς θ΄ αφήσεις.

Ηχογραφεί τραγούδια από το ΄63, γνωστός όμως γίνεται το ΄68 με τις πρώτες συνεργασίες του με το στιχουργό Λ. Παπαδόπουλο: Αυτό το αγόρι με τα μάτια τα μελιά, Παραμυθάκι μου , Δελφίνι - Δελφινάκι , Το παλιό ρολόϊ . ...

Η συνεύρεσή του με τον Γ. Νταλάρα, την Χ. Αλεξίου, τον Γ. Καλατζή (από τραγουδιστές) τον Γ. Νεγρεπόντη, την Κ. Μητροπούλου, τον Δ. Χριστοδούλου , τον Φ. Λάδη (από στιχουργούς ) και ο περιρρέον δημιουργικός αέρας - παρότι πολιτικά ασφυκτικός, τον βάζει σε μια γόνιμη συνθετική φάση.

Ο Λοΐζος καταγράφει σε μιάμιση δεκαετία, όσα δεν κατάφερε άλλος συνθέτης. Μόνο με... 12 δίσκους και 120 τραγούδια...

Τραγούδια, μουσική για τον κινηματογράφο, διαρκές ψάξιμο στη σύνθεση, και μιά σπάνια πηγαία μελωδικότητα.

Αχ χελιδόνι μου , Μάνα δεν φυτέψαμε, Εχω έναν καφενέ, Πάγωσε η τσιμινιέρα (με τον Γ. Νταλάρα), Ο Αρχηγός, Μιά καλημέρα είν΄ αυτή... ( με τη Χ. Αλεξίου ), Τα Νέγρικα του ΄75 (με τη Μ. Φαραντούρη - απρόβλεπτη αναζήτηση στο χώρο του μπλούζ), Τα τραγούδια της Χαρούλας το ΄79, δίσκος - τομή για το λαϊκό τραγούδι ( μια απενοχοποιημένη ματιά στον τότε - βρώμικο, περιθωριακό ήχο του μετέπειτα επονομαζόμενου σκυλάδικου ) , σε στίχους του Μ. Ρασούλη, με την Χ. Αλεξίου ανυπέρβλητη.

Με το: Για μιά μέρα ζωής , το ΄80, να πιάνει το σφυγμό της νέας γενιάς, ο Μ. Λοΐζος έκλεισε τον κύκλο του - αν και πρόωρα - πλήρης. Μερος Β):Βιντεο,απολαυστε τα τραγουδια του μεγαλου Μανου Λοιζου: Τσε Γκεβαρα(Βιντεο-ντοκουμεντο,λιγο μετα την πτωση της χουντας,1974)Ερμηνεια ο ιδιος: Θα τον μεθυσουμε τον ηλιο/Παγωσε η τσιμινιερα(Λοιζος-Νταλαρας): Ο δρομος(Μελινα μερκουρη,Μαριζα Κωχ,Μανος Λοιζος.Στο πιανο ο ιδιος.): Ηλιε μου σε παρακαλω(Βιντεο-ντοκουμεντο,1974.Ερμηνεια:Γιωργος Νταλαρας): Ο στρατιωτης(Ερμηνεια:Βασιλης Παπακωνσταντινου): 3ος Παγκοσμιος Πολεμος(Ερμηνεια:Βασιλης Παπακωνσταντινου):

Friday, November 9, 2007

ΣΚΕΨΕΙΣ,ΑΠΟΨΕΙΣ,ΚΛΠ. . .

Λοιπον ακουω συχνα τη μανα μου να μου λεει,οταν π.χ η τηλεοραση εχει μια δραματικη ταινια η οταν εχει καποιο αφιερωμα π.χ στη Μικρασιατικη Καταστροφη:Αλλαξε το(το καναλι),τα ειδαμε αυτα,τα ξερουμε.Δεν θελουμε να τα θυμομαστε και να στεναχωριομαστε.Κι ομως εγω πιστευω οτι πρεπει να τα βλεπουμε και να τα θυμομαστε αυτα,οσο κι αν μας πονανε γιατι πρεπει να θυμομαστε το παρελθον οσο δυσαρεστο κι αν ειναι για να μαθει και η επομενη γενια οσα εμεις ξερουμε.Επισης καποια Σιριαλ με Νοσοκομεια η την εκπομπη "Παμε Πακετο"μου αρεσει να τα βλεπω.Αλλοι δε θελουν γιατι θυμουνται πραγματα και στεναχωριουνται.Εμενα ομως μου αρεσει να τα βλεπω γιατι βλεποντας τα,αισθανομαι ποιο Ανθρωπος και δεν ξεχνω να δωσω το χερι στο συνανθρωπο μου οταν αυτος το χρειαζετε.Υπαρχουν στιγμες που συγκινουμε κι εγω,αλλα μου κανει καλο,γιατι μετα αισθανομαι ποιο γαληνιος,ποιο ομορφα.Αποψη μου?Αυτο που λεει και το τραγουδι:Μια γελας-δυο θα κλαις,ετσι'ναι η ζωη.....Καλο το γελιο,αλλα χρειαζεται και να λυπομαστε,και να συγκινουμαστε και ολα.Διοτι ολα για εμας ειναι,διοτι ο Θεος τα παντα εν σοφια εποιησε.....

Monday, November 5, 2007

ΟΧΙ ΣΤΙΣ ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ! ! !

Οχι στις εκτρωσεις και παλι οχι!Και το αγεννητο παιδι εχει δικαιωμα στη ζωη!Με ποιο δικαιωμα του το στερουμε?.....Ο μονος που μπορει να στερησει τη ζωη σε οποιονδηποτε ειναι ο Θεος!Οχι εμεις!...Και τωρα παραθετω μερικα βιντεο ντοκουμεντο για το θεμα των εκτρωσεων.Δειτε τα!Επισης αν εχετε καποια φιλη η γνωστη η φιλικο σας ζευγαρι που σκεφτετε την εκτρωση δειχτε της-τους τα βιντεο.Συμφωνα με ερευνα υπαρχει 80% πιθανοτητα να αλλαξει-ξουν γνωμη!:ΣΙΩΠΗΛΗ ΚΡΑΥΓΗ-1 ΜΕΡΟΣ: ΣΙΩΠΗΛΗ ΚΡΑΥΓΗ-2 ΜΕΡΟΣ: ΣΙΩΠΗΛΗ ΚΡΑΥΓΗ-3 ΜΕΡΟΣ: ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΜΑΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΓΕΝΝΗΤΟ ΠΑΙΔΙ ΤΗΣ: ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ-1 ΜΕΡΟΣ: ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ-2 ΜΕΡΟΣ: ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ-3 ΜΕΡΟΣ: ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ-4 ΜΕΡΟΣ: ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ-5 ΜΕΡΟΣ: ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ:Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ-1 ΜΕΡΟΣ: ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ:Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ-2 ΜΕΡΟΣ: ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ:Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ-2 ΜΕΡΟΣ: Θα να πω και δυο λογια για το τι θα εκανα εγω ως μελλοντικος πατερας(Οταν με το καλο ερθει αυτη η ευλογημενη ωρα):Θα το κρατουσαμε ακομα κι αν ημουν ανεργος!Στην αναγκη θα μοιραζα διαφημιστικα φυλλαδια για να ζησει και να γεννηθει αυτο το παιδι!Στην αναγκη ΘΑ ΠΕΙΝΑΓΑ ΕΓΩ για να ζησει και να γεννηθει αυτο το παιδι!Αν χρειαστει θα κανω δυο δουλειες,αλλα σε ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΔΕΝ θα ελεγα στην γυναικα μου να κανει ΕΚΤΡΩΣΗ! Ηθελα να πω αυτα τα δυο λογια,γιατι ενιωσα την αναγκη να το κανω.Ευχαριστω....

Friday, November 2, 2007

ΑΦΙΕΡΩΜΑ-ΝΙΚΟΣ ΞΥΛΟΥΡΗΣ

Α ΜΕΡΟΣ:ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Γεννήθηκε στις 7 Ιουλίου του 1936 στα Ανώγεια της Κρήτης .Είναι 5 χρονών όταν οι κατακτητές Γερμανοί καίνε το χωριό του και μεταφέρουν τους κατοίκους του, πρόσφυγες στο Μυλοπόταμο. Επιστρέφουν στ΄Ανώγεια μετά την απελευθέρωση. Από πολύ μικρός δείχνει την κλίση του στο τραγούδι και στη λύρα. Στα δώδεκα ο πατέρας του τού αγοράζει την πρώτη του λύρα για να εξελιχθεί πολύ γρήγορα σ΄ έναν από τους πλέον περιζήτητους σε γάμους, βαφτίσια και λοιπές κοινωνικές εκδηλώσεις, οργανοπαίχτες και τραγουδιστές της περιοχής του. Σε ηλικία 17 χρόνων κατεβαίνει για πρώτη φορά να δουλέψει στο Ηράκλειο, στο κέντρο " Κάστρο". Όπως λέει αργότερα σε αφηγήσεις του, εκεί αρχικά τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. '...Εις τα ορεινά χωριά της Κρήτης δεν ημπορούσε να εισχωρήσει αυτό που εισχώρησε στις πόλεις. Εκεί χόρευαν ταγκά, βαλς, ρούμπες,σάμπες και είμαστε υποχρεωμένοι εμείς να τα μαθαίνουμε αυτά τα τραγούδια, να τα παίζουμε στα πανηγύρια και στους γάμους, για να μπορούμε να ζήσουμε και ΄μεις, να βγάλουμε τα έξοδα μας και να τους κάνουμε σιγά-σιγά ν΄ αλλάξουνε και να αγαπήσουνε την κρητική μουσική'. Στα τέλη του 1958 πραγματοποιεί την πρώτη του ηχογράφηση για δίσκο. Είναι το τραγούδι " Κρητικοπούλα μου"("μια μαυροφόρα όταν περνά"). Λίγους μήνες πιο πριν είχε παντρευτεί την Ουρανία Μελαμπιανάκη ,κόρη ευκατάστατης οικογένειας του Ηρακλείου. Εγκαθίστανται στο Ηράκλειο οι οικονομικές δυσκολίες είναι στην αρχή μεγάλες. Το 1960 γεννιέται το πρώτο τους παιδί, ο Γιώργος, και 6 χρόνια μετά το δεύτερο, η Ρηνιώ. Την επιτυχία του πρώτου εκείνου τραγουδιού ακολουθούν αρκετές ακόμα ηχογραφήσεις σε μικρά δισκάκια. Ακριβώς το 1966 βγαίνοντας για πρώτη φορά από την Ελλάδα, συμμετέχει σ΄ ένα φολκλορικό φεστιβάλ στο Σαν-Ρέμο και να παίρνει το πρώτο βραβείο. Το 1967 ανοίγει στο Ηράκλειο το πρώτο κρητικό κέντρο τον "Ερωτόκριτο". Τα πράγματα έχουν γίνει αισθητικά καλύτερα γι΄ αυτόν.

Τον Φεβρουάριο του 1969 ηχογραφεί την ανοιχτή "Ανυφαντού", ένα τραγούδι που κυριολεκτικά "σπάει τα ταμεία" μέσα στην παραδοσιακή δισκογραφία της εποχής. Τον Απρίλη εκείνης της χρονιάς έρχεται για πρώτη φορά για εμφανίσεις στην Αθήνα, στο κέντρο "Κονάκι" και το Σεπτέμβριο εγκαθιστάτε μόνιμα στην πρωτεύουσα. Ο σκηνοθέτης Ερρίκος Θαλασσινός ,με τον οποίο γνωρίζονται στο "Κονάκι", μιλάει γι΄ αυτόν στον συνθέτη Γιάννη Μαρκόπουλο, Ήδη όμως από το 1965 οι δυνατότητες του αλλά και ο χαρακτήρας του έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον του διευθυντή -τότε- της δισκογραφικής εταιρείας COLUMBIA, του Τάκη Λαμπρόπουλου. Μετά και την επιτυχία της "Ανυφαντούς", το καλοκαίρι του 1970 ο Λαμπρόπουλος κατεβαίνει μαζί του στ΄ Ανώγεια, γίνονται κουμπάροι και ξεκινούν μια συνεργασία σε νέα πλαίσια.
Πέρα από τα παραδοσιακά τραγούδια της Κρήτης η φωνή του Ξυλούρη θα περάσει στη σύγχρονη "έντεχνη" δημιουργία επώνυμων συνθετών. Μέσω απ' αυτές τις επιλογές, μέλλεται η γνήσια κρητική έκφραση και το παραδοσιακό τραγούδι της Κρήτης να αποκτήσουν μια πανελλήνια εμβέλεια, μια δυναμική που ποτέ δεν είχαν στο παρελθόν, όσο μεγάλοι κι αν ήταν οι καλλιτέχνες, τραγουδιστές κι οργανοπαίχτες που την υπηρέτησαν.

Με τον Γιάννη Μαρκόπουλο συνεργάζονται για πρώτη φορά στο "Χρονικό", μια ενότητα τραγουδιών που θέτει σε νέα βάση τη σχέση της παράδοσης με το παρόν. Έξι μήνες μετά κυκλοφορεί ο δίσκος-αναφορά στα "Ριζίτικα" της Κρήτης. Τον Μάιο του 1971 ξεκινούν κοινές εμφανίσεις στην μπουάτ "Λήδρα" στην Πλάκα. Μέσα στην καρδιά της δικτατορίας η φωνή του Ξυλούρη, είτε λέει τα τραγούδια του Μαρκόπουλου, είτε παραδοσιακά τραγούδια της Κρήτης, γίνεται σημαία αντίστασης. "Πότε θα κάνει ξαστεριά" ,"Αγρίμια κι αγριμάκια μου"...Ακολουθούν δυο ακόμα κύκλοι τραγουδιών του Γιάννη Μαρκόπουλου, η "Ιθαγένεια" και ο "Στρατής ο θαλασσινός" αλλά και συνεργασίες με τον Σταύρο Ξαρχάκο ("Διόνυσε καλοκαίρι μας", "Συλλογή"), τον Χριστόδουλο Χάλαρη ("Τροπικός της παρθένου", "Ακολουθία") και τον Χρήστο Λεοντή ("Καπνισμένο τσουκάλι"). Το καλοκαίρι του 1973 κρατά τον καθοριστικό ρόλο τραγουδιστή σε μια παράσταση που ανεβάζουν η Τζένη Καρέζη και ο Κώστας Καζάκος στο θέατρο "Αθήναιον" με αντικείμενο την ιστορική διαδρομή της Ελλάδας στα νεότερα χρόνια. Είναι "Το μεγάλο μας τσίρκο" .Μέσα από τις αναφορές και τα τραγούδια του βρίσκει τρόπο έκφρασης το τεταμένο πολιτικό κλίμα που οδηγεί στην εξέγερση του Πολυτεχνείου. Είναι από τις ελάχιστες επώνυμες παρουσίες στο χώρο που βλέπουν το φως της δημοσιότητας από τις εφημερίδες εκείνων των ημερών."Ο Νίκος Ξυλούρης ήταν χτες στο Πολυτεχνείο" ενημερωνουν, μετατρέποντας τον ήδη φορτισμένο πολιτικά τραγουδιστή σε "Κόκκινο πανι" της μεταλλαγμένης δικτατορικής κυβέρνησης που ακολουθεί. Από τη "Λύδρα" στην "Αρχόντισσα", μετά στην "Αποσπερίδα". Ξανά στη "Ληδρα", μετά στο "Κύτταρο" και στο "Θεμέλιο". Είναι οι έξι σταθμοί του στις μπουάτ μέχρι το 1979. Τα μεταπολιτευτικά χρόνια τραγουδά κάποια ακόμα τραγούδια του Χρήστου Λεοντή, του Σταύρου Ξαρχάκου και του Γιάννη Μαρκόπουλου. Παράλληλα ηχογραφεί τα "Αντιπολεμικά" τραγούδια του Λίνου Κόκοτου και του Δημήτρη Χριστοδούλου και κάποια μελοποιημένα από τον Ηλία Ανδριόπουλο ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη. Επανέρχεται όμως και στα παραδοσιακά τραγούδια της Κρήτης, ενώ λέει και κάποια λαϊκά τραγούδια του Στέλιου Βαμβακάρη. Με τον "Αργαλειό", το "Φιλεντέμ", τον "Πραματευτή" αλλά και το "Μεσοπέλαγα αρμενίζω" ακούγεται ξανά έντονα η φωνή του. Τώρα λέει και πάλι "τραγούδια ζωής". Είναι όμως η τελευταία φορά που ακούγεται. Ύστερα από ταλαιπωρία ενός χρόνου με την επάρατη νόσο, φεύγει για πάντα στις 8 Φεβρουαρίου του 1980. Β ΜΕΡΟΣ:ΒΙΝΤΕΟ.ΑΠΟΛΑΥΣΤΕ ΤΟΝ ΑΡΧΑΓΓΕΛΟ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ.....ΑΘΑΝΑΤΟΣ!!! ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ: ΕΒΑΛΕ Ο ΘΕΟΣ ΣΗΜΑΔΙ: ΜΠΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΟΙ ΟΧΘΡΟΙ(Βιντεο ντοκουμεντο-1974,επι χουντας): ΗΤΑΝΕ ΜΙΑ ΦΟΡΑ: ΑΓΡΙΜΙΑ ΚΙ ΑΓΡΙΜΑΚΙΑ ΜΟΥ+Α'ΜΕΡΟΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ-ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΞΥΛΟΥΡΗ: Β ΜΕΡΟΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΞΥΛΟΥΡΗ: Ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ ΠΕΘΑΝΕ(ΜΙΑ ΥΠΕΡΟΧΗ ΜΠΑΛΑΝΤΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΙΚΟ ΞΥΛΟΥΡΗ...):