Monday, March 17, 2008

ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ:ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΔΙΚΑ ΜΑΣ ΠΑΙΔΙΑ!....

Σημερα ειδα κατι εκει που δουλευα που με συγκινησε:Δουλευω στην περιοχη της Πλακας και σημερα καποιο σωματειο για ατομα με κινητικα προβληματα ειχε ερθει επισκεψη στο Παιδικο μουσειο(Κυδαθηναιων 14-Πλακα).Ενα απο αυτα τα ατομα,ενα αγορι γυρω στα 27-28 ειχε μεγαλο προβλημα στα ποδια του και σχεδον τα εσερνε.Η κοπελα-συνοδος του τον ειχε παρει σχεδον στην πλατη της και συνεχως του εδινε θαρρος-κουραγιο-οπως θελετε πειτε το για να συνεχισουν μεχρι το Μουσειο.Θελω λοιπον να πω ενα τεραστιο ΜΠΡΑΒΟ σε αυτον τον υπεροχο ανθρωπο!Σε αυτην την κοπελα που δε διστασε να παρει,σχεδον στην πλατη της αυτο το αγορι.Μπραβο σου κουκλα μου και να ξερεις:Ο Θεος,οτι καλο κανεις θα στο ανταποδωσει γιατι απο τον ουρανο μας βλεπει και μας κρινει αναλογως και ως γνωστον ειναι ο μονος δικαιος Κριτης.Με αφορμη αυτο το περιστατικο αποφασισα σημερα να αφιερωσω το post του kinwniawramiden στα παιδια με ειδικες αναγκες.Αρχικα ας δουμε ποια παιδια θεωρουνται ατομα με ειδικες δυνατοτητες*(Καποτε ενας αθλητης στιβου-ο Πυρρος Δημας νομιζω-ειχε πει ερωτομενος σχετικα με αυτα τα ατομα:Δεν υπαρχουν ατομα με ειδικες αναγκες.Υπαρχουν ατομα με ειδικες ικανοτητες.Αυτη η φραση μου αρεσε τοσο πολυ που την υιοθετησα κι εγω.):Λοιπον παιδι με ειδικες δυνατοτητες θεωρουνται τα παιδια με κινητικα προβληματα,τα παιδια με νοητικη στερηση,τα κωφαλαλα παιδια,τα αυτιστηκα παιδια,τα παιδια με συνδρομο down,τα σπαστικα παιδια,τα τυφλα παιδια.(Αν ξεχναω κατι,παρακαλω συμπληρωστε με στα σχολια ωστε να το συμπεριλαβω.)Ας δουμε τωρα αναλυτικα αυτες τις περιπτωσεις.Α-ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΚΙΝΗΤΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ: Ειναι παιδια που αντιμετωπιζουν δυσκολιες στις κινησεις και στο περπατημα και παιδια που τους λειπει καποιο ακρο τους,ειτε γιατι ετσι γεννηθηκαν,ειτε απο ατυχημα.
Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα με κινητικά προβλήματα οφείλονται σε αδυναμία του νευρικού συστήματος να διεγείρει ηλεκτρικά τους μυς ή σε αδυναμία των μυών να ανταποκριθούν στις εντολές των νεύρων. Β-ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΝΟΗΤΙΚΗ ΣΤΕΡΗΣΗ:Ειναι τα παιδια που ενω αναπτυσονται σωματικα,ο εγκεφαλος τους παραμενει σε ηλικια παιδιου.Ας το δουμε μως αναλυτικοτερα: Ο όρος νοητική καθυστέρηση (mental retardation) περιγράφει μια κατάσταση, που περιλαμβάνει πλήθος ανομοιογενών παθολογικών περιπτώσεων. Υποδηλώνει μια νοητική ανάπτυξη κάτω από το μέσο όρο, η οποία είναι παρούσα κατά την γέννηση ή εμφανίζεται κατά την πρώτη παιδική ηλικία και που οφείλεται σε κάποια εξελικτική αναστολή λόγω οργανικών αιτίων (Edgar Doll, 1941).

Ο Edgar Doll καθιερώνει τα εξής βασικά κριτήρια για την διάγνωση της νοητικής καθυστέρησης:

1. Το άτομο παρουσιάζει ανεπαρκή νοητική ανάπτυξη και ανεπαρκή κοινωνική προσαρμοστικότητα
2. Η νοητική καθυστέρηση καταλήγει σε κοινωνική ανεπάρκεια κατά την πρώιμη ηλικία
3. Εμφανίζεται κατά την γέννηση ή κατά την παιδική ηλικία
4. Οφείλεται σε οργανικά αίτια και είναι βασικά ανίατη.

Σύμφωνα με την ταξινόμηση του Kirk, τα νοητικά καθυστερημένα άτομα διακρίνονται σε:

* Βραδυμαθή (slow learner): έχουν οριακή νοημοσύνη, δηλαδή βρίσκονται στο κατώτατο όριο. Η κοινωνική, συναισθηματική, σωματική και κινητική τους ανάπτυξη είναι φυσιολογική. Η ικανότητά τους για αφηρημένη σκέψη είναι περιορισμένη, δυσκολεύονται στη μεταφορά μάθησης, επηρεάζονται εύκολα από άσχετα ερεθίσματα. Επαναλαμβάνουν τα ίδια λάθη και δεν τελειώνουν την εργασία τους, δυσκολεύονται να κατανοήσουν οδηγίες, και όταν τις κατανοήσουν δυσκολεύονται να τις εκτελέσουν. Απογοητεύονται εύκολα και δεν έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και συχνά προβάλλουν δικαιολογίες για τα λάθη τους, ενώ στο σχολείο δεν αποδίδουν όσο οι άλλοι συμμαθητές τους.

* Εκπαιδεύσιμα (educable): μπορούν να μάθουν βασικές μόνο σχολικές γνώσεις και δεξιότητες, όπως ανάγνωση, γραφή, αριθμητική κ.λ.π. Συνήθως παρουσιάζουν διαταραχές στην ακοή, την όραση και τον κινητικό συντονισμό. Η νοητική ανάπτυξη ακολουθεί την πορεία των κανονικών παιδιών εκτός από κάποιες διαφορές στο τελικό επίπεδο ανάπτυξης. Παρουσιάζουν δυσκολία στην αφηρημένη σκέψη και την λύση προβλημάτων, στην ταξινόμηση αντικειμένων και εικόνων, καθώς δεν μπορούν να διακρίνουν ομοιότητες και διαφορές. Δεν μένουν για πολύ χρόνο σε ένα αντικείμενο, δηλαδή υστερούν στην προσοχή, η μνήμη είναι αδύνατη ενώ στην αντιληπτική οργάνωση των ερεθισμάτων παρουσιάζουν πραγματικό χάος. Η επίδοσή τους στο σχολείο είναι ανάλογη με τη νοητική τους ανάπτυξη. Είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα προς το περιβάλλον και δύσκολα διακρίνουν το καλό από το κακό.

* Ασκήσιμα (trainable): δεν είναι σε θέση να αφομοιώσουν βασικές σχολικές γνώσεις και δεξιότητες. Με κατάλληλη εκπαίδευση επιδιώκουμε να τα ασκήσουμε σε δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης. Παρουσιάζουν φυσικές μειονεξίες, ελαφρές ή σοβαρές, που επηρεάζουν την κινητική, αισθητηριακή τους εξέλιξη και γενικά την φυσική τους κατάσταση. Φλυαρούν σαν μωρά, χρησιμοποιώντας λέξεις χωρίς νόημα. Η νοητική τους ανάπτυξη είναι αδύναμη, αφού πέρα από την αποστήθιση μερικών λέξεων ή απλών αριθμών, δεν μπορούν να μάθουν γραφή, ανάγνωση και αριθμητική. Αναπτύσσουν καλές διαπροσωπικές σχέσεις αλλά πολλές φορές χαρακτηρίζονται από επιθετικότητα, κοινωνική απομόνωση και άλλες αντιφατικές και συναισθηματικές καταστάσεις.

* Πλήρως εξαρτώμενα (totally depended\custodial): παρουσιάζουν βαριά νοητική καθυστέρηση γι’ αυτό και δεν είναι σε θέση να ασκηθούν στην αυτοεξυπηρέτηση και την κοινωνικότητα. Δεν μπορούν να επιβιώσουν χωρίς βοήθεια. Χρειάζονται μεγάλη φροντίδα και επίβλεψη για την αντιμετώπιση των προσωπικών τους αναγκών. Η γλωσσική τους εξέλιξη είναι ανύπαρκτη ή περιορίζεται σε ορισμένες λέξεις και φράσεις. Η νοητική τους ανάπτυξη βρίσκεται κάτω από το 1\4 του κανονικού.

Πολλά αίτια έχουν γραφτεί για την νοητική καθυστέρηση γιατί η γνώση τους, μας οδηγεί καλύτερα στην πρόληψη. Παρά τη μεγάλη πρόοδο των βιολογικών επιστημών και των επιστημών της συμπεριφοράς, τα αίτια για το μεγαλύτερο ποσοστό (94%) των περιπτώσεων της νοητικής καθυστέρησης δεν είναι γνωστά μέχρι σήμερα. Γι’ αυτό το λόγο τα χαρακτηρίζουμε ως άγνωστα, ενδογενή, περιβαλλοντικού-οικογενειακού τύπου ή μη παθολογικά αίτια. Στα άγνωστα αίτια υπάγονται κυρίως οι ελαφρές περιπτώσεις της νοητικής καθυστέρησης (εκπαιδεύσιμα άτομα). Το υπόλοιπο ποσοστό (9%) των περιπτώσεων οφείλεται σε οργανικές βλάβες του εγκεφάλου και γι’ αυτό χαρακτηρίζονται ως γνωστά, παθολογικά, εξωγενή, οργανικά ή αίτια που αποδίδονται σε εγκεφαλικές κακώσεις ή σε νευρολογικές διαταραχές. Στα γνωστά αυτά αίτια υπάγονται οι βαριές περιπτώσεις (ασκήσιμα και πλήρως εξαρτώμενα άτομα).

Υπάρχουν διάφορες απόψεις σχετικά με τα αίτια που προκαλούν το 94 % των περιπτώσεων της νοητικής καθυστέρησης. Στο χώρο των βιολογικών επιστημών επικρατεί η λεγόμενη βιολογική υπόθεση, κατά την οποία η νοητική καθυστέρηση οφείλεται σε γενετικές, βιοχημικές και άλλες διαταραχές. Αντίθετα οι επιστήμονες της ανθρώπινης συμπεριφοράς υποστηρίζουν την υπόθεση της αποστέρησης ερεθισμάτων (stimulus deprivation hypothesis). Κατά την άποψη αυτή, η νοητική καθυστέρηση οφείλεται κατά μεγάλο ποσοστό στην ανεπάρκεια του κοινωνικού περιβάλλοντος, καθώς επίσης και σε διάφορα ψυχοπαθολογικά προβλήματα, όπως είναι η στέρηση της μητέρας στα πρώτα χρόνια της παιδικής ηλικίας κ.λ.π.

Παρατηρούμε ότι η νοητική καθυστέρηση οφείλεται και σε κληρονομικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες. Η κληρονομικότητα οριοθετεί τη νοητική ανάπτυξη ενώ το περιβάλλον διευκολύνει ή εμποδίζει την αξιοποίηση των κληρονομικών διανοητικών δυνατοτήτων του ατόμου ανάλογα με τις ευκαιρίες που παρέχει.

Τα αίτια που η επιστήμη έχει κατορθώσει να εντοπίσει γι’ αυτό το 9% των περιπτώσεων της νοητικής καθυστέρησης, είναι πολυάριθμα και ποικίλα, αφού η νοητική καθυστέρηση δεν είναι μια ασθένεια που έχει συγκεκριμένο αριθμό γενεσιουργών αιτιών, αλλά ένα σύμπτωμα, που είναι επακόλουθο ποικίλων και πολυάριθμων ασθενειών ή ελαττωματικών καταστάσεων. Συγκεκριμένα η νοητική καθυστέρηση μπορεί να προκληθεί:
(α) από γεγονότα της προηγούμενης ζωής των γονιών, όπως οι χρόνιες λοιμώξεις, νοσήματα και δηλητηριάσεις, τον αλκοολισμό, τα αντισυλληπτικά χάπια και τις αμβλώσεις, την ασυμφωνία (rhesus Rh) των γονέων, ορισμένα χαρακτηριστικά των γονέων όπως συγγένεια εξ αίματος, μεγάλη ηλικία κ.λ.π., τα οποία προκαλούν αλλοιώσεις στο γεννητικό σύστημα και
(β) κατά την διάρκεια της κύησης, μιας και μητέρα και έμβρυο ζουν σε ένα σώμα, όπως από μολυσματικές ασθένειες, φαρμακευτικά παρασκευάσματα, κάπνισμα, ναρκωτικά, τις ακτινοβολίες, την ασυμφωνία αίματος μητέρας και εμβρύου, τα κοιλιακά τραύματα από ατυχήματα, τον ανεπαρκή πλακούντα και την συναισθηματική ζωή και την διατροφή της εγκύου. Γ-ΚΩΦΑΛΑΛΑ ΠΑΙΔΙΑ:Ειναι παιδια που παρουσιαζουν αναπηρια στην ακοη και στην ομιλια.Δεν μπορουν δηλαδη να μιλησουν και να ακουσουν.Ας το δουμε κι αυτο αναλυτικοτερα: Σύμφωνα με μια επιστημονική δημοσίευση στο περιοδικό Νature Genetics, ένα γονίδιο ευθύνεται στην προκάλεση κώφωσης.
Τo γονίδιο το οποίο ευθύνεται για δύο μορφές αριάς κώφωσης, εντόπισε ομάδα ερευνητών, με επικεφαλής τον καθηγητή Στυλιανό Αντωναράκη, στη Γενεύη της Ελβετίας στο χρωμόσωμα 21. Οι μορφές κώφωσης για τις οποίες ευθύνεται το γονίδιο, εξήγησε ο καθηγητής Αντωναράκης, εμφανίζονται η πρώτη κατά τη γέννηση και η δεύτερη στην παιδική ηλικία.

Οι ερευνητές παρατήρησαν μια γενετική μετάλλαξη, που εξουδετερώνει τη δράση του γονιδίου αυτού και οδηγεί σε βαριά κώφωση. Η ανωμαλία παρουσιάζεται υπό τη μορφή της επανάληψης της αλληλουχίας του DΝΑ σε αρκετά μέρη του ανθρώπινου γονιδιώματος. Για να καταλήξουν στο συμπέρασμα αυτό, μελέτησαν το χρωμόσωμα 21 σε διακόσια άτομα που πάσχουν από κώφωση και το συνέκριναν με το χρωμόσωμα ατόμων που δεν έχουν πρόβλημα ακοής.

Η ανωμαλία αυτή εμποδίζει το γονίδιο να παράγει μια πρωτεΐνη που ανήκει στην οικογένεια της πρωτεάσης, και υπάρχει σε ένα μέρος του έσω ωτός, που λέγεται κοχλίας. Πάντως, θα πρέπει πρώτα να καθοριστεί η ακριβής λειτουργία της πρωτείνης αυτής, πριν οι επιστήμονες προχωρήσουν στην ανεύρεση κατάλληλων θεραπειών. Δ-ΑΥΤΙΣΤΙΚΑ ΠΑΙΔΙΑ:Η λεξη αυτισμος προερχεται απο την λεξη εαυτισμος που σημαινει κλεισμενος στον εαυτο του.Αλλα ας δουμε που οφειλετε ο αυτισμος: Που οφείλεται ο Αυτισμός;

Είναι το αποτέλεσμα μιας νευρολογικής διαταραχής που επηρεάζει την λειτουργία του εγκεφάλου και σαν αποτέλεσμα τους διάφορους τομείς της ανάπτυξης, κατά έναν ασταθή και ακανόνιστο τρόπο.

Ο Αυτισμός αφορά ασθενείς με κοινά κλινικά χαρακτηριστικά και διαταραχές της εξέλιξης, στους οποίους οι αιτίες μπορούν να είναι διαφορετικές ή και άγνωστες, να ποικίλλουν από άτομο σε άτομο ή και να συνυπάρχουν. Έτσι κάθε παιδί είναι διαφορετικό. Δεν υπάρχει αιτία αλλά αλυσίδα αιτιών που θέτουν το μωρό σε κίνδυνο. Κάθε μία από αυτές μπορεί να επηρεάσει την εξέλιξη ορισμένων περιοχών του εγκεφάλου σε μία γόνιμη στιγμή της κύησης ή της ανάπτυξης, με αποτέλεσμα, την ελαττωματική 'καλωδίωση' του εγκεφάλου και συνέπεια την ανικανότητα του παιδιού να συλλάβει γνωστικά τον κόσμο όπως όλοι μας, και να τον δημιουργήσει με ένα σωστό κωδικοποιημένο και συμβολικό τρόπο. Ιδιαίτερα, θίγονται οι σχέσεις του παιδιού με το κοινωνικό περιβάλλον, το παιχνίδι του, οι αντιδράσεις του σε ακουστικά ή οπτικά ερεθίσματα, στον πόνο, στον τρόπο που κρατά το σώμα του.

Βασικά θίγεται ο τομέας της Επικοινωνίας, προλεκτικής και λεκτικής. Το αυτιστικό παιδί κλεισμένο ερμητικά στον εαυτό του, γίνεται ανίκανο να μιμείται, να επικοινωνεί με νεύμα ή με την ομιλία.


Πρώιμες ενδείξεις Αυτισμού



Αδιαφορία σε ακουστικά ή οπτικά ερεθίσματα

Τα μωρά είναι πάρα πολύ ήρεμα ή πάρα πολύ ανήσυχα

Διαταραχές ύπνου και σίτισης

Μωρά που δεν προσαρμόζονται στην αγκαλιά

Παράξενα παιχνίδια με τα χέρια

Στερεότυπες κινήσεις σώματος

Παράξενα παιχνίδια με τα αντικείμενα

Αδιαφορία για τα άτομα που το περιβάλλουν, ή ενδιαφέρον για το φως, τη μουσική Μωρά παθητικά ή υπερτονικά

Στους 8 μήνες δεν κατανοούν, δεν δείχνουν με το δάχτυλο

Συχνά παρουσιάζουν αυτοεπιθετικότητα

Απουσία ομιλίας ή της εξέλιξης της, ή ηχολαλητική ή και παλινδρόμηση

Γενικά σοβαρές διαταραχές της επικοινωνίας.


Ο Αυτισμός:

στην Λανθάνουσα φάση

στην Εφηβεία

στην Ενηλικίωση



Σχολική ηλικία

Σχετική βελτίωση των διαταραχών συμπεριφοράς,ιδιαίτερα της υπερκινητικότητας Απόκτηση ορισμένων γνώσεων

Αντίδραση σε αλλαγές (χώρου, προσώπων, αντικειμένων)

Οι ήπιες μορφές μοιάζουν με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες

Εφηβεία

Αρνητική συμπεριφορά ή απάθεια

Έντονη σεξουαλική συμπεριφορά

Επιληπτικές κρίσεις (30%)

Ενηλικίωση

Η πλειοψηφία των αυτιστικών παιδιών γίνονται Αυτιστικοί Ενήλικες

Στο 70% συνυπάρχει πνευματική καθυστέρηση.

Σε μικρό ποσοστό έχουν φυσιολογική νοημοσύνη ή παρουσιάζουν εξειδικευμένες ικανότητες π.χ. μουσική, ζωγραφική.
Ε-ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΣΥΝΔΡΟΜΟ DOWN:Το συνδρομο down συμβαινει οταν το χρωμοσωμα 21 υπαρχει 3 φορες αντι για δυο.Αναλυτικοτερα:Η πρώτη παρατήρηση για τα νεογνά που γεννήθηκαν με σύνδρομο Down έγινε το 1866 από τον Langdon Down ο οποίος παρατήρησε ότι μερικά νεογνά που γεννιούνται έχουν εξωτερική όψη παρόμοια με αυτή των Μογγόλων από όπου προήλθε και η ονομασία μογγολισμός. Στην αρχή πίστεψαν ότι αιτίες του συνδρόμου ήταν διάφορες ασθένειες όπως η σύφιλη, η φυματίωση, ο αλκοολισμός του πατέρα, η επιληψία και άλλες. Η πρώτη διαπίστωση ότι το σύνδρομο έχει σχέση με την ηλικία της μητέρας έγινε το 1909 και αποδόθηκε σε εκφύλιση του ωαρίου. Ωστόσο στην συνέχεια παρατηρήθηκε ότι η ηλικία δεν ήταν ο μοναδικός επιβαρυντικός παράγοντας γιατί σε ορισμένες περιπτώσεις βρέθηκε ότι υπήρχε κληρονομικότητα. Η πρώτη υπόθεση ότι ίσως να οφείλεται σε άνιση μετανάστευση των χρωμοσωμάτων έγινε το 1934 ενώ πλέον το 1956 ανακαλύφθηκε πλέον ότι το σπερματοζωάριο έχει το μισό αριθμό χρωμοσωμάτων (23) ενώ το ωάριο το άλλο μισό αριθμό. Έτσι το 1959 πλέον αποδείχθηκε ότι τα άτομα που πάσχουν από σύνδρομο Down αντί των φυσιολογικών χρωμοσωμάτων(46) έχουν ένα επιπλέον και άρα 47. Αργότερα ωστόσο βρέθηκαν άτομα με σύνδρομο που είχαν φυσιολογικό αριθμό χρωμοσωμάτων.

Έτσι σήμερα γνωρίζουμε ότι το σύνδρομο Down συμβαίνει όταν ένα ολόκληρο ή ένα τμήμα του χρωμοσώματος 21 ανευρίσκεται αντί 2 φορές όπως είναι φυσιολογικό 3 φορές γεγονός που οφείλεται στο 95% των περιπτώσεων σε λάθος διαχωρισμό ή σε μετάθεση ή σε μωσαϊκό. Στην πρώτη περίπτωση η βλάβη κυρίως αφορά τα χρωμοσώματα της μητέρας .

Ζ-ΣΠΑΣΤΙΚΑ ΠΑΙΔΙΑ:Αυτο οφειλετε σε μη σωστη λειτουργεια μερους του εγκεφαλου,που ονομαζεται εγκεφαλικη παραλυση.Αναλυτικοτερα:Η «Εγκεφαλική Παράλυση» (Cerebral Palsy), είναι μια πολύπλοκη κατάσταση διαταραχής της σωματικής κινητικότητας και των στάσεων του σώματος του παιδιού. Είναι μια μόνιμη κατάσταση σωματικής και κινητικής δυσαρμονίας , που μπορεί όμως να μεταβάλλεται με την πάροδο του χρόνου, με τη βοήθεια θεραπείας και άσκησης. Η κινητική αυτή δυσλειτουργία, η παράλυση, η μυϊκή αδυναμία, εμφανίζεται στα πρώτα χρόνια της ζωής του ατόμου και οφείλεται στην παθολογία του εγκεφάλου, δηλ. είτε σε κακή εγκεφαλική ανάπτυξη, είτε σε βλάβη του κινητικού κέντρου, μια βλάβη που παραμένει σ'όλη τη ζωή του ανθρώπου. Η Εγκεφαλική Παράλυση μπορεί να εκκολάπτεται από τη στιγμή της σύλληψης και σε όλη την διάρκεια της ενδομήτριας ανάπτυξης. Μπορεί επίσης να επισυμβεί κατά τον τοκετό ή μετά τον τοκετό: Προγεννητικά αίτια( κληρονομικός παράγοντας, ενδομήτριες λοιμώξεις, ιός ερυθράς, τοξοπλάσμωση, σύφιλη, ιός λοιμώδους ηπατίτιδας κ.ά.). Περιγεννητικά αίτια : στις περισσότερες περιπτώσεις οφείλονται σε δύσκολες καταστάσεις της περιγεννητικής περιόδους (σε περιελίξεις του ομφάλιου λώρου,σε ισχιακή προβολή ή σε πρόδρομο πλακούντα, μπορεί να προκαλέσει ασφυξία του νεογνού με άλλες περαιτέρω παρενέργειες. Επίσης τραυματικές μαιευτικές επεμβάσεις, δύσκολες περιπτώσεις καισαρικής τομής, είναι δυνατό να προκαλέσουν το προοίμιο μιας εγκ.παρ.) Μεταγεννητικά αίτια:( υπερχολερυθριναιμία, ο νεογνικός ίκτερος , οι παιδικές ασθένειες όπως είναι η εγκεφαλίτιδα, η μηνιγγίτιδα,η διφθερίτιδα, ο κοκκύτης, τα διάφορα τραύματα στην κεφαλή - κάταγμα κρανίου, εγκεφαλική αιμορραγία).

Η συχνότητα της εγκ.παραλ, αλλά και άλλων νευρολογικής φύσεως παθήσεων της παιδικής ηλικίας , είναι μεγαλύτερη στα αγόρια ( 60% ) απ'ότι στα κορίτσια.

Οι κεντρικές παραλύσεις προξενούν κινητικές διαταραχές και εκδηλώνονται με τη σπαστικότητα, την αθέτωση, την αταξία, την υποτονία τον τρόμο και τη δυσκαμψία .

Σπαστικότατα: Μια κατάσταση κατά την οποία οι μύες των ποδιών και των χεριών σκληρύνονται σημαντικά όταν το παιδί επιχειρεί να κάνει οποιαδήποτε κίνηση. Οι μύες των σπαστικών παιδιών συνήθως σκληρύνονται καθώς αυτά μεγαλώνουν, δημιουργώντας παραμορφώσεις των άκρων.

Αθέτωση: Οι μύες κινούνται χωρίς τη θέληση ή τον έλεγχο του παιδιού, ενώ οι σκόπιμες κινήσεις συχνά παραμορφώνονται.

Τρόμος τωνάκρων: Ο συνεχής τρόμος είναι σπάνιος συνήθως συμβαίνει όταν το παιδί προσπαθεί να χρησιμοποιήσει τα άκρα του.

Κακή ισορροπία : Το παιδί περπατάει με ασταθές βήμα, κρατώντας τα χέρια και τα πόδια του μακριά το ένα από το άλλο για να καταφέρει να ισορροπήσει κάτι που δεν καταφέρνει πάντα.

Συνήθως αυτά τα συμπτώματα συνυπάρχουν, το ένα δε από αυτά επικρατεί. Εκτός από τις νευρομυίκες κινητικές διαταραχές, παρουσιάζει δευτερογενώς και άλλα συμπτώματα που σχετίζονται με την εγκεφαλική βλάβη : νοητική καθυστέρηση, αισθητηριακή και αντιληπτική δυσλειτουργία, προβλήματα συναισθηματικής φύσεως. Συχνά συνυπάρχουν ακουστικές διαταραχές, προβλήματα όρασης , και σε πολύ μεγάλο ποσοστό διαταραχές λόγου. Η διάγνωση της νοητικής στάθμης καθώς και της ακοής, είναι σε πολλές περιπτώσεις δύσκολο ή και ακατόρθωτο έργο, διότι η διαταραγμένη κινητικότητα, η έλλειψη, σε πολλές περιπτώσεις ομιλίας και η ιδιάζουσα ψυχοσύνθεση αυτών των παιδιών επισκιάζουν αυτή την πραγματικότητα.

Οι πνευματικές ικανότητες των παιδιών, παίζουν γενικά μεγάλο ρόλο στην κατάκτηση της ομιλίας. Τα περισσότερα παιδιά που μπορούν να μιλήσουν καλά και δεν παρουσιάζουν σπαστικότητα στο μηχανισμό ομιλίας, πάσχουν από διπληγία. Υπάρχουν όμως και παιδιά που παρουσιάζουν σπαστικότητα αποκλειστικά στο όργανο ομιλίας, ενώ οι άλλοι μύες, λειτουργούν κανονικά.

Υπογραμμίζω τη διαταραχή αισθητικών κέντρων στην εγκεφαλική παράλυση, ιδιαίτερα του οπτικού και του ακουστικού. Τα παιδιά αυτά δεν έχουν τη δυνατότητα να αλλάζουν συνεχώς περιβάλλον, πράγμα που επιδρά αρνητικά στο σχηματισμό νέων ακουστικών παραστάσεων και δυναμικών στερεοτύπων. Υπάρχουν και πολλές περιπτώσεις περιφερικών οπτικών αλλοιώσεων που ως ένα βαθμό επηρεάζουν αρνητικά τις δυνατότητες ανάπτυξης του λόγου.

Στα παιδιά με εγκεφαλική παράλυση συναντούμε καθυστέρηση του λόγου, διαταραχές του λόγου και της ομιλίας,( κυμαίνονται από τις ελαφρότερες διαταραχές άρθρωσης μέχρι και την αναρθρία),ανοιχτές ρινολαλίες και δυσαρθρίες . Η εγκεφαλική Παράλυση έχει σαν αποτέλεσμα μια νευρομυική διαταραχή και οι διαταραχές του λόγου είναι περισσότερο κινητικού χαρακτήρα.

Τα προβλήματα του λόγου και της ομιλίας καθορίζονται από τη βαρύτητα της βλάβης και αφορούν κυρίως τα εξής :

1. Δυσκολία στη φώνηση-μερικές φορές αδύνατη-εξαιτίας αυξημένου τόνου. Σε αυτή την περίπτωση το παιδί λέει μόνο ελάχιστες κουβέντες ή λέξεις.
2. Προβλήματα σίτισης και κατάπωσης εξαιτίας ελειπούς ανάπτυξης των στοματικών λειτουργιών και κατά συνέπεια διαταραχή της άρθρωσης
3. Καθυστέρηση λόγου εξαιτίας μειωμένης κινητικής ικανότητας, νοητικής υστέρησης, βαρηκοΐας και ελατωμένης όρασης .

Όταν η διαταραχή της ομιλίας έχει νευρομυική αιτία, την ονομάζουμε δυσαρθρία. Συνήθως ο διαχωρισμός των διάφορων μορφών δυσαρθρίας γίνεται με βάση την εντόπιση της βλάβης. Στην πράξη όμως,είναι πολύ δύσκολο να κατατάξουμε την δυσαρθρία, επειδή συχνά συνυπάρχουν οι διάφορες μορφές της. Ωστόσο είναι σημαντικό να αξιολογήσουμε την δυσαρθρία, για την εφαρμογή της κατάληλης λόγοθεραπευτικής αγωγής .

Γενικά τα συμπτώματα που μπορούν να παρουσιαστούν είναι τα εξής:

Αδύναμη φώνηση

Ένρινη φώνηση

Χαμηλόφωνη φώνηση,

Υπερτονική φώνηση, βραχνή φώνηση

Παραμορφωμένα,χωρίς ακρίβεια σύμφωνα

Αργή ομιλία, χωρίς σωστό ρυθμό

Μονοτονία

Διαταραχή στο ρυθμό της αναπνοής

Λίγες συλλαβές σε μια εκπνοή

Δεν υπάρχουν αλλαγές της έντασης της φωνής. Σε αυτά τα κυρίαρχα προβλήματα οι γονείς έχουν τον δικό τους ρόλο που είναι καθοριστικός στην εξέλιξη της θεραπείας. Απαιτείται απο μέρους τους, υπομονή και επιμονή στο να εφαρμόσουν τις συμβουλές των θεραπευτών και να δώσουν στο παιδί τα ανάλογα ερεθίσματα.

Ας μην ξεχνάμε οτι η φροντίδα ενός παιδιού με ειδικές ανάγκες είναι πολύπλευρη και πολύωρη και οι γονείς θα πρέπει να επικαλεστούν όλα τα αποθέματα των δυνάμεων τους.
Η-ΤΥΦΛΑ ΠΑΙΔΙΑ:Η τυφλωση οφειλεται σε διαφορες αιτιες οπως υπερβολικη εκθεση βρεφους σε θερμοκοιτηδα η διαφορες παθησεις./Οπως και να χει ομως ολα-και τα κωφαλαλα και τα παιδια με συνδρομο down και τα σπαστικα,κ.ο.κ-ειναι και αυτα παιδια μας και δεν πρεπει να τους γυρναμε την πλατη η να τα αντιμετωπιζουμε σαν κατι αξιοπεριεργο. ΒΙΝΤΕΟ ΜΕ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ:ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΩΝ ΧΡΩΜΑΤΩΝ: Περπατω στην πολη:
Δυο τελευταια λογια:Αφου δειτε τα βιντεο πειτε μου:Μπορειτε να ξεχωρισετε αυτα τα παιδια-τα παιδια με ειδικες αναγκες-απο τα υπολοιπα?Εγω παντως οχι... Για μενα ειναι ολα παιδια μου,κι ας μην εχω παιδια.Μου ειναι αδιανοητο το να ξεχωρισω αυτα τα παιδια απο τα υπολοιπα...

10 comments:

cook said...

εξαιρετικό αφιερωμα και πολύ αναλυτικό....
απλά θα ηθελα να συμπληρώσω ως προς τη νοητικη καθυστερηση οτι όταν είναι ελαφράς μορφής ειναι πολύ δυσκολο να διαγνωστει(γιατι τοτε ο δεικτης νοημοσυνης ειναι λιγο πιο κατω απο οριακός) και συχνα θεωρούνται οτι εχουν μαθησιακές δυσκολίες.
Επισης νομιζω πως ο ορος κωφαλαλος δεν ισχυει πλεον,αντι αυτού λεγονται κωφοί, γιατι θεωρείται οτι οι κωφοί εχουν την ικανοτητα να μιλουν
Μπραβο που εισαι ετσι ευαισθητος απέναντι σε αυτους τους ανθρώπους...δε χρειαζονται τον οικτο μας,ιση μεταχείρηση ζητούν...

νικος said...

Σπουδαίο κείμενο..συγχαρητήρια.

kwstask said...

Σας ευχαριστω πολυ και τους δυο για τα καλα σας λογια.Το ΜΠΡΑΒΟ(ναι,ναι με κεφαλαια)ανηκει σε εκεινη την κοπελα που δεν διστασε να παρει,σχεδον στην πλατη της εκεινο το αγορι.Σε εκεινη ανηκει και οχι σε μενα....

BUTTERFLY said...

ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΟ ΠΟΣΤ!!!
Περιμενω ακομα το τραγουδακι ομως!

KitsosMitsos said...

Σωστός. Γιατί ζουν αναμεσά μας παρόλο που κάνουμε ότι δεν τα βλέπουμε.

kwstask said...

Καλησπερα Κιτσομιτσουμ.Εχεις απολυτο δικιο.Πολλοι ανθρωποι τους αντιμετωπιζουν σαν κατι το περιεργο,σαν να εχουν 3 κεφαλια.Υπαρχουν ακομη ανθρωποι που τους μισουν!Δεν κανω πλακα.Και αυτα δεν ειναι δικα μου λογια,αλλα μιας κοπελας που ηξερα οταν ημουν στρατιωτης στον Βολο και η οποια ηταν καθηλωμενη σε αναπηρικο καροτσακι. Επισης εχω εναν φιλαρακο ο οποιος εχει αναπηρια στα ποδια του 78% και περπαταει με μπαστουνακι.Η ιδια του η μανα,μολις εμαθε οτι ο Γιωργος-ετσι λενε τον φιλαρακο μου-εχει αναπηρια στα ποδια του τον εγκατελειψε κι αυτον και τον πατερα του!Μανα σου λεει!...ΥΣΤ:Οτι γραφω ειναι περα για περα αληθινο.ΥΣΤ2:Μολις σημερα ακουσα στην εκπομπη της Ρανιας Θρασκια μια γυναικα(τηλεφωνικη επικοινωνια)να λεει οτι ο ανδρας της την παραμελει γιατι ειναι ολη μερα στο νοσοκομειο με το αρρωστο παιδι του και οταν γυρναει το βραδυ κλαιει και προσευχετε για το παιδι του.Η ιδια λεει οτι αν συνεχιστει αυτο θα τον εγκαταλειψει.Αυτα τα ειπε η Ποπη 44 ετων.Και απαντω εγω μεσα απο το μπλογκ μου:Εισαι σοβαρη κυρα μου?Ο ανθρωπος εχει το παιδι του στο νοσοκομειο,και το παιδι αυτο δινει μαχη για τη ζωη του νυχθημερον και εσυ μου λες οτι σε παραμελει??Καλα κανει ο ανθρωπος!Εσυ και αυριο και μεθαυριο θα εισαι εκει.Το παιδι του ομως ισως να φυγει για παντα απο την ζωη.Αντι να τον παρηγορησεις και να του δωσεις κουραγιο εσυ κανεις και παραπονα απο πανω??Ξερεις τι θα σου ελεγα εγω στην θεση του:Φυγε.Στα τσακιδια!Το παιδι εχει πολυ μεγαλυτερη αξια απο εσενα!Γυναικα ξαναβρισκω.Το παιδι μου ομως ειναι μοναδικο και ειναι πανω απο την οποιαδηποτε αλλη προτεραιοτητα!Ακομα κι αν αυτο μου στοιχισει την δουλεια μου!

Anonymous said...

Σπουδάζω φυσικοθεραπεία σε ιεκ. Τα βίντεο τα είδα ψάχνοντας πληροφορίες για μια εργασία. Μου έδωσαν έναν ακόμα λόγο για να συνεχίσω. Κι κάτι πολύ κλισέ αλλά κι πολύ αληθινό : ΜΙΑ ΕΙΚΟΝΑ ΙΣΟΝ ΧΙΛΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ΅!!!!!!!! Ευχαριστώ!!!!!!!!!!!

kelly said...

paidia 8elw help... eimai 17 xronwn apo katerini k fetos edwsa panellhnies alla disthxws den perasa ekei pou h8ela(paidagwgos gia paidia me eidikes anages)twra psaxnw anagastika na paw se ena dhmosio iek gt kouragio na 3anadwsw den exw k lefta gia idiwtiko den 8elw na dwsw...exw mpei sto google k epsa3a gia iek,phra k 2 thlefwna alla k sta 2 mou eipan pws gia auto to e3amhno den to didaskoun...den 3erw ti na kanw...alla leei to internet k alla lene autoi...plz help me einai to megalo m oneiro... thanks

νικος said...

Κελλυ καλησπέρα.Πάρε τηλ στο υπουργείο Παιδείας και θα σε κατατοπίσουν καλύτερα απ'ολους.

Τηλέφωνα Επικοινωνίας: 210-3442505, 210-3442506, 210-3442508, 210-3442520
Ώρες Λειτουργίας: 09.00π.μ.- 14.00μ.μ.
Σου εύχομαι να πραγματοποιήσεις το όνειρο σου και να μην τα παρατήσεις!

Στελλίνα said...

Εδώ και 2 χρόνια έχω πάρει μια πτυχιακή με θέμα: Παιδί με ειδικές ανάγκες και νοσηλευτική παρέμβαση(καθότι σπουδάζω νοσηλευτική). Έψαχνα, έψαχνα.... Η αλήθεια είναι ότι βρήκα πολλές πληροφορίες αλλά δεν μπορούσα να τις βάλω σε μια τάξη. Τυχαία σήμερα διάβασα το άρθρο και ακόμη γελάω από τη χαρά μου!!!Επιτέλους θα μπορέσω να ξεκινήσω την πτυχιακή μου!!!Επιτέλους θα πάρω πτυχίο!!!Θεωρώ ότι είναι από τα ωραιότερα άρθρα που έχω διαβάσει για το συγκεκριμένο θέμα(και πιστέψτε με, έχω διαβάσει πάρα πολλά!) και με βοήθησε πάρα πάρα πολύ!!!Συγχαρητήρια γιατί βλέπω ότι υπάρχουν ακόμη άνθρωποι με αισθήματα, σε μια εποχή που οι περισσότεροι ενδιαφέρονται για την καλοπέρασή τους και για το πως θα γίνουν ''χαλίφηδες στη θέση του χαλίφη''...Σας ευχαριστώ πάρα πολύ!!!